Istorijos ir veidai

Vytautas Ratkevičius

„Prieš kolektyvines atakas reikia panaudoti kolektyvinę gynybą“

Prieš trejus metus įsteigtas „Užupis Cretive Cluster“ šiandiena vienija 6 universitetus ir 14 įmonių. Klasterio vardas ima įsitvirtinti JAV bei Pietų Korėjoje. O įdomiausia tai, kad ši verslo ir akademinė bendruomenė iš tiesų buvo įkvėpta Vilniaus Užupio gyvenimo pavyzdžio.

Pirmoji asociaciją, išgirdus pavadinimą „Užupis Creative Cluster“ - tai menininkų organizacija, kažkokiu būdu susijusi su technologijomis. Iš tiesų, prieš trejus metus įsteigtas „Užupis Cretive Cluster“ šiandiena vienija 6 universitetus ir 14 įmonių. Jų veikla peržengia Lietuvos ribas. Klasterio vardas ima įsitvirtinti JAV bei Pietų Korėjoje. O įdomiausia tai, kad ši verslo ir akademinė bendruomenė iš tiesų buvo įkvėpta Vilniaus Užupio gyvenimo pavyzdžio. Užupio bendruomenės socialiniai ir psichologiniai momentai turėjo įtakos kuriant realių socialinių ryšių žaidimo stimuliatorius. Apie stimuliatorių kūrimą, elektroninio saugumo sprendimus, panaudojant virtualias bendruomenes kalbamės su „Užupis Creative Cluster“ prezidentu Vytautu Ratkevičiumi.

Vytautai, kokiais projektais savo veiklą pradėjo jūsų asociacija?

Pirmoji veikla – tai socialinių žaidimų stimuliatoriai. Dar iki klasterio įkūrimo kartu su partneriais modeliavome socialinius žaidimus. Vienas unikaliausių mūsų projektų – žaidimas „Mano kelias“. Jis buvo pritaikytas laisvės netekusiems žmonėms. Kaliniai šiame žaidime gali susikurti savo „avatarą“ ir juo pereiti įvairius visuomenės gyvenimo lygius. Bandėme sukurti automatizuotą resocializacijos procesą, kai sistema leido analizuoti žaidžiančių nusikaltusių asmenų elgesio pokyčius. Vėliau sukūrėme ir antrąją žaidimo dalį „Mano kelias 2“, jo palaikymui panaudodami „Smart Fox“ serverių tinklą. Ne vienoje tarptautinėje konferencijoje tokie žaidybiniai visuomeninio elgesio stimuliatoriai susilaukė didžiulė dėmesio, tačiau išplatinti šį produktą gana sudėtinga. Tai lemia skirtingų šalių įstatymai, kalėjimų specifika, labai jautrios specialiųjų tarnybų taisyklės. Bet kuriuo atveju – socialinio elgesio analizė ir tapo vienu iš mūsų klasterio pagrindų. Oficialiai įsikūrėme 2010 metais, kai pradėjo jungtis mokslininkai, technologijų kompanijos bei socialinius tinklus atstovaujančios bendruomenės. Ne paslaptis – laisvu nuo darbo laiku būnu Užupio bendruomenės šerifu, mane atpažįsta ne vaikai ir suaugusieji ne tik iš šios unikalios Vilniaus vietos. O aš, tarsi žaisdamas realaus gyvenimo žaidimus, vis kaupiu tikruosius bendruomenės gyvenimo įgūdžius dalindamasis jais su kolegomis.

Realiame gyvenime mes visi esame tarsi žaidėjai, kuriuos atakuoja verbalinės, vizualinės ir garsinės informacijos srautas.

Taip, labai įdomu analizuoti šiuos procesus. Mūsų bendri tyrimai, kai apjungiame iš karto keli universitetai bei kuriami socialinio elgesio stimuliatoriai labai pravers tiek reklamos agentūroms, tiek prekybininkams, analizuojantiems potencialių vartotojų elgesį. Taip pat rezultatai svarbūs ir politinių kampanijų agentūroms, bei viešą saugumą užtikrinančioms organizacijoms. Virtualios laboratorijos – tai duomenų centrai debesyse, kuriuose analizuojami fiksuojamų veidų emociniai pokyčiai bei kiti žmonių elgsenos pokyčiai. Mūsų klasterio dalyviai – vienas didžiausių viešų reklamos ekranų tinklų „Media Trafic“ socialinis tinklas Draugas.lt – tas realiai mūsų analizuojama auditorija Lietuvos mastu yra gana didelė. Be to, į pagalbą pasitelkiame ir universitetų pajėgas – tai Mykolo Riomerio bei Pietų Korėjos Dongseo universitetai.

Labai įdomu, kaip pavyko prisikalbinti bendradarbiauti Pietų Korėjos universitetą?

Kauno ir Pietų Korėjos universitetai sukūrė naują bendrą studijų programą „Skaitmeninis turinys“. Ateityje studentų, baigusių šią programą diplomai bus pripažįstami abiejose šalyse ir jie galės darbuotis abiejų šalių įmonėse. Šios jungtinės programos lygiaverčiu partneriu taps ir „Užupis Creative Cluster“. Korėjiečiai specializuojasi informacinių technologijų, biotechnologijos, kompiuterių inžinerijos, vizualinio dizaino bei kitose srityse. Mums taip pat labai svarbu tai, kad Pietų Korėja yra viena iš pasaulinių lyderių, kuriančių on-line žaidimus.

Kokiu būdu jūsų klasteris „gaudo“ naujausias technologines idėjas?

Tik ką grįžome iš JAV vykusios „Game Development Conference“, kuri sutraukė per 22500 dalyvių. Konferencija – tai didžiulės galimybės megzti asmeninius, dalykinius ryšius. Pavyzdžiui, susitikus su Jutos Ekonominės Plėtros valdybos nariais ( Jutos universiteto profesoriumi Robertu Kessleriu bei pramogų, skaitmeninio meno ir inžinerijos profesoriumi A.J. Dimmiciu iš karto gavome pasiūlymą pradėti kurti žaidimų stimuliatorius neįgaliems bei autizmo negalią turintiems žmonėms. Pradžioje kalba ėjo apie šių metų pabaigą, tačiau kažkas iš Jutos atstovų pasiūlė pradėti bendrą veiklą jau kitą mėnesį. Mums beliko tik sutikti su lanksčiu kolegų požiūriu.

Kitas įsimintinas susitikimas vyko „Plug and Play“ techniniame centre. Šis centras yra pritraukęs per 180 investuotojų, kurie investavo į 300 naujų startup‘ų. Susitikome su šio klasterio tarptautinių ryšių vadovo Monhand –El Khairy, kuris čia Užupyje ketina įkurti savo kompanijos atstovybę.

Tos pačios kelionės metu sulaukėme kvietimo susitikti ir su „Facebook“ vadybininkų grupe.

Tiesa sakant, ten būdami, supratome, jog kažkam reikia nuolatos asmeniškai kontaktuoti su žmonėmis, nuolatos su jais susitikinėti, įsijausti į ten sklandančias idėjas. Tai ir lėmė mūsų apsisprendimą jungtis prie „INFOBALT“ asociacijos – nes kelioms kompanijoms lengviau išlaikyti ten nuolatos dirbantį žmogų.

UCC technologinių sprendimų vadovas Šarūnas Grigaliūnas tarptautinėje konferencijoje apie kibernetinius konfliktus CYCON 2013Dar viena iš jūsų veiklos sričių – kibernetinis saugumas? Kaip šio srityje ketinate panaudoti Užupio patirtį?

Atsakymas būtų labai paprastas – prieš kolektyvines atakas, kai Lietuvos serveriai atakuojami iš skirtingų pasaulio vietų, reikia panaudoti kolektyvinę gynybą. Turime suburti virtualias bendruomenes, kurios galės atremti rimtas atakas. Atskiros institucijos gali atjungti savo asmeninius serverius, tačiau vienos pasipriešinti yra per silpnos. Esame pasiūlę kaip kurti nuolatinį „gyvą“ skydą. Toks visuotinis mobilizavimo būdas leistų reaguotų nedelsiant, kai kyla Ddos, BotNet, Virus, Malware kibernetinės atakos. Viena iš mūsų idėjų, jog tokio skydo savanoriais galėtų būti neįgalūs žmonės, kurie priversti nuolatos daugiau laiko leisti namuose. Kelių šimtų žmonių pagalba būtų neįkainojama saugumo srityje. Beje, mūsų klasterio specialistai yra pateikę nemažai konstruktyvių pasiūlymų ir NATO kibernetinės gynybos centro atstovams.

P.S Tie, kas domisi „Uzupis Creative Cluster“ veikla – daugiau informacijos gali rasti interneto svetainėje www.ucc.lt

Užupis Creative Cluster įgyvendina tokias veiklas:

1. Tyrimai. Atlikti tokie tyrimai: "Mokomųjų žaidimų ir simuliatorių žaidžiamasis momentas"; "Saugumas informacinių technologijų tinkle"; "Simuliatorių kūrimo socialiniai ir psichologiniai aspektai"; "IT simuliatorių programavimo technologijų ir kūrimo metodikų taikymas"; "Simuliatorių grafinio dizaino ir vartotojų sąsajos"; "Simuliatorių techninė įranga".

2. Mokymai. Įgyvendinti tokie mokymai: "Mokomųjų žaidimų ir simuliatorių žaidžiamasis momentas"; "Saugumas inforamcinių technologijų tinkle"; "Simuliatorių kūrimo socialiniai ir psichologiniai aspektai" ir "Simuliatorių grafinio dizaino ir vartotojų sąsajos".

3. Nuolat rengiami ir siunčiami elektroniniai naujienlaiškiai - apie žaidimų industriją, rinkos naujienas, klasterio narių veiklas ir įvykius ir pan.

4. Organizuojamos klasterio dienos.

5. Leidžiamas žurnalas, "UCC games industry news". Platinamas nemokamai 3000 egzempliorių tiražu.

6. Klasterio fasilitatoriai reguliariai dalyvauja tarptautinėse konferencijose, mugėse, parodose, skirtose žaidimų industrijai.

Patalpino: Marius Matulevičius